Eu sunt Naste Marcel, și…
trăiesc în Reghin

            Povestea artistului, Marcel Naste, este chemarea spre creaţie, este povestea prin care  scriitorul creionează un drum cu toată bogăţia şi splendoarea de a cunoaşte şi de a experimenta. Cred că povestea mea, este cartea cu înţelesul de a studia şi de a-mi forma o ideologie de stil proprie, prin manifestarea directă a operelor mele. În tot periplul meu, am încerca  ca în fiecare zi să mă autodepaşesc şi să elaborez subiecte atât tehnice cât şi plastice. Studiul a fost o prioritare iar munca un devotament pentru artă.

          Tematica principală are o definiţie complexă, pentru fiecare domeniu am abordat concepte şi pentru fiecare lucrare am definit forme, atât concrete cât şi abstracte. O parte din lucrări se definesc prin a fi simbolice, iar altele prin concretul definitoriu al lucrării în sine.

           În spaţiul creativ, personal am determinat un drum complex al studiului artistic parcurgând mai multe direcţii artistice, şi anume: icoana pe sticlă, icoana pe lemn, interpretări religioase, pictură laică realistă şi pictură modernă figurativă şi nonfigurativă. Toate aceste cicluri sau identificat prin concepte definite ce s-au concretizat în proiecte.

P r e a m b u l

                    „Deschid acest preambul la convorbirea avuta cu Marcel Naste, folosindu-ma de cuvintele scrise de plasticianul profesionist, muzeograful expert, profesorul Vasile Muresan, cuvinte tiparite in inedita carte, singura din tara romaneasca, intitulata „Iconari mureseni contemporani”. „Marcel Naste este prin excelenta un zugrav de icoane pe lemn… Icoanele sale sunt splendide realizari atat in ceea ce priveste desenul, cat si compozitia si culoarea. Foarte bun cunoscator al erminiilor, a picturii bizantine si brancovenesti, artistul, iconarul Marcel Naste exceleaza in realizarile sale artistice. Icoanele sale au un aer de monumentalitate, amintind de vechii maestri. Prin realizarile sale de o anumita finete, se particularizeaza in fiecare icoana… Artistul a incercat si a reusit interpretari in ceea ce privesc icoana si prapurii, cu rezultate dintre cele mai bune. Iata, succint, pasiunea pentru icoana a artistului plastic Marcel Naste ne-a fost dovedita pragmatic de unul dintre cei trei autori ai cartii mai inainte citata, ceilalti doi fiind Ilarie Gh. Opris, presedintele AAP Mures, si eroul interviului. Pe scurt, cine este Marcel Naste, pentru necunoscuti. Un tanar de o seriozitate dezarmanta, reghinean get-beget, care s-a scolit la fostul Liceu de Arta Plastica din Targu-Mures, apoi la Facultatea de Teologie Ortodoxa, sectia Teologie Patrimoniu Cultural, Picturi Bisericesti, Iconografie si Restaurare, din cadrul Universitatii „Babes-Bolyai”, cu masterat (2005) la Institutul de Arta Vizuala „Ion Andreescu”. A predat educatia plastica la patru scoli targumuresene, la Clubul Copiilor din Reghin; a indeplinit functia de consilier cu atributii pe probleme de patrimoniu mobil si imobil la Directia Judeteana pentru Cultura Mures… La 33 de ani, biografia sa de artist este una care-l recomanda drept unul dintre varfurile plasticii muresene, facand parte din galeria celor ce au ceva de spus, de demonstrat in cultura romaneasca. Competentele, aptitudinile artistice si profesionale ii sunt atestate, probate prin numeroase fapte, participari la activitati culturale, incepand din anul 1998 si pana astazi. in cadrul taberelor „Icoana din fereastra” si „Crucea din fereastra” a transmis mestesugul sau catre cateva generatii de zugravi, de iconari. 

Recenzii

"Ut pictura poesis"

                 … „Un pamantean parca desprins din cohorta ingereasca, obsedat de simboluri pe care ni le transmite ca un mesager al altor spatii….

                 … tulburatoare sunt tablourile lui Marcel Naste … si, ore intregi, nu mi-am putut desprinde privirea de pe panza aceea, din ochii aceia fascinanti, sfredelitori pana in cel mai ascuns ungher al sufletului. Nu este o icoana, nu e un tablou, este Fiinta dumnezeiasca, vesnic vie si aspru veghetoare asupra desertaciunii noastre pamantene. Pictorul s-a maturizat, coplesindu-ne prin putinta de exteriorizare si transmitere a harului cu care a fost inzestrat.  …

                …Tablourile lui au aceasta fragmentare sfasietoare a inimii care a uitat sa vibreze pentru jertfa si pentru cel jertfelnic pe Cruce. Fire de alb, griuri, inconjurand Coborarea, dar si Inaltarea, asteapta albul mantuirii dorite, desi nemeritate de omul care se leapada, ca Petru, de Dumnezeu si Credinta. Este, aici, Marcel Naste, un Hieronymus Bosch al timpului nostru….

               …tablourile lui ne vor urmari peste tot, le vom purta cu noi peste tot, pentru ca ne-au patruns deja in suflete, iar asta demonstreaza, asa cum am mai afirmat, fara sfiala, ca suntem contemporani nu numai cu un mare artist, ci si cu un superb mesager al credintei crestin-ortodoxe. „

                                                                                                           MARIANA CRISTESCU

Ce este pictura lui Marcel Naste?

                „Cuvantul nu este doar SEMN, ci si NOD de SEMNIFICATII! Așa spunea candva, cu talcul cuprins in aceste cateva cuvinte, psihanalistul francez Jacques Lacan. Evident, ca poet, ca iubitor al Logosului, ma pot intreba: Ce este pictura lui Marcel Naste?…

                Personal pot avea doar o opinie, plecand de la o afirmatie a unui academician, avizat critic de arta, Alexandru Balaci, care, referindu-se la clasicul Tiepolo, afirma ca „opera de arta constituie, totdeauna, un fapt nou de creatie sau de receptare, o etapa necesara a evolutiei spiritului lumii.

                Privesc aceste lucrari si mi-e greu, nehotarat fiind, la ce sa ma opresc. Decid, totusi, sa aleg receptarea, ca prioritara a mea alegere. Prin ea vad o alta deschidere spre lume a viziunilor tanarului Marcel Naste. Si ma bucur, asa cum o fac de fiecare data, privindu-i lucrarile, cu sentimentul acela, deplin colegial, deoarece poezia si pictura sunt surori, cum as fi la lansarea porpriei mele carti.
La ce sa ma opresc? La constructia acelui imaginar adresat mintii si sufletului, cu surprinderea unei alchimii artistice a actului frumosului? La vitalismul creator al comunicarii spirituale, transmitand emotie si acea stare aparte a recunoasterii constiintei valorii? La minutia artizanala, dublata de inalta exigenta si stil propriu?… La efectele tonale, sugestive, in proiectia fascicolelor de lumina? La fantezia debordanta a intuitiei conduse de talent?

               Totul, plecand așa cum s-ar exprima un poet, din acel „echilibru launtrici”. 

               Artistul Marcel Naste reprezinta in aceasta inertie sociala si culturala de azi, potrivnica artei, creatiei artistice, in general o noua generatie, evadand dintr-o realitate potrivnica, prin merite particulare, prin lipsa barierelor si prin exprimarea metaforica, prin armonia spirituala, prin originalitate, departe de clisee artistice. Si prin acest nou entuziasm tineresc, dand sensuri imbogatite expreientei castigate asa cum vedem aici, dobandind, prin aceasta noua etapa a creatiei sale artistice, prin sinceritate artistica, un rol de catalizator al valorii in gherila de azi a dezacordurilor culturale flagrante. Este o dovada a expresiei profunde a personalitatii artistice, tinzand spre noi orizonturi in randul valorilor artistice certe ale picturii romanesti.

                Marcel Naste este tanarul artist, cel care vede lumea prin culoare, talent si rigoare recognoscibila!

                Artistul Marcel Naste dovedeste,…, un sigiliu propriu al unei personalitati deja a timpului sau!

                                                                 LAZAR LADARIU

Amprenta, ca formă de exprimare artisctică

... Din spatele formelor

          „…Pictura în toată facerea ei, arta în general pentru artist este diversificată, sunt condensate trăiri, se observă o căutare interpretativă cu nebănuite valențe, lăsându-ți ție ca privitor, plăcerea descoperirii revelației, creându-ți  acea emoție empatică ce vine dinspre artist spre cel care contemplă, se bucură și-și hrănește sufletul prin culoare,  redarea acesteia  într-o construcție de o emotivitate aparte.  Marcel Naste pictează icoane pe lemn, pe sticlă, pictură murală, chiar și interpretări iconografice – revigorarea formei Bizantine, pictură modernă, pictură realistă, de amintit, îl preocupă simbolul crucii, prapurii, cu fiecare căutare tinde să descopere o altă lume…

…Ca artist plastic, îi place să-și amprenteze personalitatea, ba chiar se simte în lucrările lui, o anumită descătușare, în pictură, îi place  să se joace cu lucrurile din jurul său,  dar mai cu seamă îi place să caute, o căutare benefică ce-i creează  noi motivații. Lucruri inedite, pe care apoi, le transformă în mesaje ce-și  află locul  în atâtea opere, care nu-s altceva decât crâmpeie de lumină în retușări cromatice tulburătoare.  Arta în general pentru Marcel Naste, are un înțeles profund,  sufletul său în mare parte își află căutarea în latura iconografică, pictează  icoane pe lemn, pe sticlă, creând  picturi murale, chiar și interpretări de o factură spirituală tulburător de profunde. Revigorarea formei bizantine nu-i este străină, prin simbol a descoperit sau mai bine spus, a re-descoperit o altă lume. După artist, ” există o lume frumoasă  mai presus de ceea ce cunoaștem, care interpolează,  care  adună laolaltă o întreagă istorie, transmite prin simbolurile sale, această istorie a generațiilor, dând posibilitatea de a percepe frumosul, lumea, teologia, istoria, divinitatea, prin aceste simboluri, oprindu-se cu atâta trăire interioară asupra crucii, asupra prapurilor.  După Marcel Naste, simbolul nu este altceva  decât ”un deget întins spre o lume care nu se vede, este partea,  acolo  unde omul ajunge să nu găsească explicații, şi în acest moment intervine simbolul, dând posibilitatea să adune o complexitate de informații de trăiri și de sentimente” adunând în căușul lucrărilor sale, o complexitate, de informații, de trăiri, de sentimente. Îi place să abordeze pictura modernă, astfel dând posibilitatea ca ultima tușă, ultima amprentă, caracteristic lucrării, să o facă cel care privește, publicul să fie unul din artiștii care definitivează lucrarea. Aici intervine liberul arbitru, fiecare în funcție  de personalitatea pe care o are, de informația pe care o deţine şi de sugestiile care sunt puse în lucrare, dau posibilitatea privitorului să-și influențeze imaginația, și să amprenteze oarecum o lume personalizată. Lucrările lui Marcel Naste, sunt raportate la pictura modernă pe care o simte, cu totul înălțătoare, net superioare picturii concrete, există un realism, o îmbinare fericită,  moduri diferite de a privi lucrurile care  înnobilează  arta în profunzimea ei. Este forma nedefinită a sufletului, construită imaginar raportat la lumea concretului, dar mai presus de atât, este sufletul însăși. Te poți întreba, ce formă concretă, definită si delimitată precis, are sufletul?… Artiștii construiesc o lume  a sufletului, bineînțeles dacă sufletul tău emană o empatie față de armonia cromatică, față de compoziție, creând acea vibrație umană dătătoare  de frumos.   Pictura modernă după artist, este o pictură foarte grea, are ”canoanele ei”, dacă nu cunoști structură, compoziție, cromatică și multe alte lucruri din arta picturii, nu ai cum să consolidezi sau să construiești o lucrare compactă, echilibrată şi să transmită un mesaj, o stare sau o vibraţie atunci când îl priveşti. În principiu, în pictura modernă, dacă ai elementele de bază, ai temelia artei, ai acel ”eu construit” în adâncul tău, prin perseverență și multă muncă, categoric poți să transmiți acel fior spiritual plinitor de emoție…”

                                                                                                                                                                                                                       Vasile Luca                 

 

Mesaje și metafore din neguri de vremi

               „Sub semnul Crucii… sub lumina lumii isi aseaza azi truda Marcel Naste, prin frumusete si valoare, prin farmecul simplificarii si al esentializarii. Ochiul contemporaneitatii reda atentele cautari ale artistului intr-o directie in binomul mesajreceptare, intr-un gen de sine-statator purtand marca Marcel Naste. Document plastic al lumii spirituale, ferestre spre Dumnezeu venind cu mesaje din acele nesuri de vremi, purtand pecetea sensibilitatii romanesti ancestrale, icoanele talentatului artist Marcel Naste constituie, mai ales acum, in ajun de Pasti, o incursiune personala, specifica, in istoria biblica, nu doar a unui gen, ci si a unei credinte religioase a neamului romanesc, a unui popor primul nascut crestin in aceasta Europa!”

                                                               LAZAR LADARIU (Fragment din alocutiunea rostita la vernisajul expozitiei pictorului Marcel Naste)

 

            „Rigoare, credinţă, inspiraţie, meticulozitate, reflecţie şi aş spune un inefabil ce instaurează starea de admiraţie. Admiri lucrările şi te pleci, pentru că prapurii lui Marcel Naste sunt altar, pot să fie copertă de evanghelie, pot să fie perete de Biserică. Spun foarte mult aceste ferestre de lumină, aceste cruci reverberate care ies prin Marcel Naste în faţa noastră ca simboluri.”

                                            VALENTIN MARICA

          …Lucrările sale se constituie în entităţi personale rotunde, complexe şi complete. Se vede aceasta în tuşele viguroase în pensulă şi şpaclu care construiesc figura pe fondul rafinat de griuri colorate. Tandre şi melodice, formele se împletesc în subtile armonii cromatice cu grafismul dezinvolt indicând un amplu registru de stări şi forme de expresie. Numeroasele mijloace tehnice utilizate permit o bogată şi spumantă exprimare
plastică. (…) Tablourile sale din ciclul abstract şi nuduri sunt complexe simfonii cromatice amintind de concertele de jazz atunci când solista linie sau pată iese în faţă.

                                                                       Vasile Muresan

"De la iconar la pictor abstract"

                Marcel Naste a debutat ca iconar avand aceasta pregatire si exceland prin rafinament si acuratete tonala. Desenul acestor minunate icoane pe lemn era dovada cunoasterii artei bizantine si a celei brancovenesti. Tot cercetand si cautand in acest domeniu, a creat lucrari in care folosea arta icoanei intr-o interpretare contemporana curajoasa. Paralel cu icoana pe lemn, a practicat si arta icoanei pe sticla, in taberele de creatie icoane de la Lapusna, Toplita si altele. Ca o reminiscenta a vremurile cand se pregatea la Liceul de Arta din Targu Mures, artistul a avut o perioada de incercari si cautari reprezentand corpul uman si formele lumii exterioare. Incepand cu iulie 2011, Marcel ajunge la maturitate artistica; el descopera si exploateaza cu mult succes pictura abstracta. A descoperit abstractizarea intr-o maniera personala, reflexiva, filosofica si emotionala. O abstractizare lirica in care inca mai transpare realitatea, legata mai ales de forma. Pictorul Marcel Naste este in cautarea unui sistem pictural, o maniera proprie, si inca penduleaza intre abstractia figurativa si reprezentarea abstracta. In constructia tabloului, artistul foloseste griurile colorate si albul, tonuri si nuante inalte, in game armonice de un deosebit rafinament. Tablourile sale sunt „compozitii bazate pe armonii, dupa cum spunea Vassily Kandinsky.

              La Marcel Naste, formele se pierd in culoarea ce depaseste limitele obiectelor sau ale figurilor abstracte reprezentate, dar artistul a pus in relatie culoarea si forma, culorile dominante, mai intense, marcheaza aproape de fiecare data personajul principal. Lumina si sclipirile sale colorate brazdeaza in maniera tasista marile pete de culoare, vibrate subtil si rafinat. Cred ca pictura lui Marcel Naste ar putea fi incadrata ca o neo-abstractie lirica, cu influente din partea expresionismului abstract. Scriitura grafica il apropie de acest curent, la fel si darele si stropii. Petele, griurile colorale, tusele, contrastele, scriitura si drippingul, contrastate discret de complementare, alcatuiesc armonii de un rafinament deosebit. Este simfonia eliberarii artistului. Reperele figurative nu se situeaza explicit in spatiu, transland uneori spre fundalul tabloului. Pensula si spaclul lasa urme de forta expresive in constructia formelor si tabloului, trecerile fine sunt uneori realizate cu ajutorul sprayului, alteori cu gradari fine de alburi sau griuri colorate.

               Forma pare sa se contureze si sa se descompuna chiar in timp ce pictura este realizata. Identificarea personajului feminin se efectueaza prin prezentarea unor elemente dominante, solduri, sani, artistul le picteaza mai mari decat capul. Oare sa fie vorba de simbolismul mamei fertile? De spirale si cercuri?

                 Pictura lui Marcel Naste materializeaza emotia creatoare, reda prin abstractii lirice forta sau sensibilitatea operelor sale. Emotiile si trairile sunt exprimate prin tuse, linii curbe, si arareori drepte si drippinguri libere, amintind de Pollock si Action painting. Alaturi de pensula si spaclu, vin in inventarul uneltelor artistului pasta de relief, sprayul, precum si tuburile pentru culori lichide, pentru scriituri grafice.

                                                                                                                                                                               VASILE MURESAN

Arta și primele percepții artistice

               „Marcel Naste a atras atentia asupra sa, in urma cu patru ani, cand a expus primul ciclu de prapuri, lucrari sustinute teoretic si de o lucrare de masterat, care face o incursiune in istoria prapurilor. Prapurii lui Marcel Naste, in consubstantialitate tematica cu icoanele sale, in special pe lemn, dar si pe sticla, au consolidat pozitia preocuparilor sale de arta teologica. Surprinzator, Marcel Naste a venit cu o interpretare postmoderna a semnului canonic, in compozitii de o surprinzatoare prospetime, ingenuitate.

              Fara sa abandoneze acest teritoriu, ba chiar valorificandu-si experienta in seria de lucrari colective din ciclurile „Icoana din fereastra” si „Crucea din fereastra”, in care a jucat un rol decisiv, compozitional, cromatic, Marcel Naste si-a extins si diversificat universul pictural, dinspre traditie spre modernitate, in doua serii, una de nuduri si alta de pictura abstracta. Atat nudurile, cat si pictura abstracta configureaza stilistic si cromatic note personale distinctive. As circumscrie pictura lui Marcel Naste la arta lui Vassily Kandinsky, unul dintre pionierii artei abstracte, prin subtilitatea cu care manevreaza semnul, linia, pata, culoarea. Poate cu reminiscente impresioniste, Marcel Naste sondeaza lumea interioara, emotia reverberanta, cautand sensuri existentiale, nu o data in dimensiunea lor metafizica.

               Exista o armonie compozitionala, exista ritm interior in lucrarile recente ale lui Marcel Naste, pe care le-a trecut prin filtrul cautarilor din seria de „Nuduri”, o experienta de mare impact prin dezinvoltura abordarii unei teme care a facut istorie.

               Cele mai recente lucrari ale lui Marcel Naste, expuse intr-o selectie riguroasa la Galeria „Cuvantul liber”, deschid noi orizonturi, cu bataie lunga, cu perspectiva de a-i aduce notorietate, consacrarea binemeritata. Dincolo de spontaneitatea abordarii, razbat siguranta limbajului asumat, inspiratele acorduri cromatice, dezvaluind resurse inepuizabile imaginativ, pentru un autor cu o evolutie rapida, departe de „zgomotul si furia” cumetriilor din lumea plastica.”

                                                                                                        NICOLAE BACIUT

MARCEL NASTE "MEDITAȚIE ȘI CONTEMPLARE"

                    „Intre tinerii artisti plastici reghineni, Marcel Naste este unul de exceptie.

            El este, de fapt, acela care a incercat si a reusit sa aduca o noua viziune traditiei picturii icoanei, o viziune geniala, transcedentala, moderna, de mult bun-simt si gust rafinat, artistic, pastrand simolistica traditionala, dar patrunzandu-i cele mai profunde taine, pentru a ni le reda, noua, neinitiatilor, intru noi sensuri, descoperite de genialitatea lui artistica.”

Contactează-mă pentru comenzi personalizate